“Els quadres contenen moltes sorpreses ja que la vida real inunda cada escena”
Cèlia Sánchez (Barcelona, 1963) ha cursat estudis de Belles Arts i és llicenciada en Filologia Hispànica. Viu a Sant Boi de Llobregat i està dedicada plenament a la pintura i a la recerca i elaboració permanent d’un llenguatge plàstic personal. Ha obtingut premis en diferents certàmens, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat. La Cèlia també ha participat en exposicions col·lectives i n’ha realitzat d’altres a títol individual. El projecte guanyador consta d’11 teles amb oli acrílic, de 81×65 cm (25F) en posició horitzontal i cada obra anirà acompanyada d’una breu descripció.
En què s’ha inspirat per fer aquests quadres?
Realment, en una cosa que sembla molt genèrica: la vida mateixa. Les vivències col·lectives, els successos que han passat i passen, tant aquí com a la resta del món. Es podria dir que plasmen la realitat actual que s’està vivint, la violència implícita. I és que hi ha imatges que no me les puc treure del cap i, crec que ningú tampoc. S’assembla molt al que succeeix als territoris palestins i és un contrast que costa de pair.
Com explicaria aquesta obra al públic i a futurs visitants?
Primer de tot, es tracta de dues representacions artístiques diferents: els misteris són escultura i el projecte, és pintura. El que he fet és imaginar-m’ho des d’una perspectiva d’edifici: la casa és l’ànima o la consciència de cada escena i cada quadre, els 11 misteris, és una finestra en terme mitjà. Ara bé, hi ha moltes sorpreses ja que la vida real inunda cada escena.
La Cèlia Sánchez va presentar dos quadres ja acabats amb el projecte: l’Oració de l’Hort i la Soledat de Maria. I realment són impactants. La resta, ja bastant avançats, seguiran la mateixa línia: “expressius i amb contundència, que conviden a una segona lectura” com ho defineix la directora de l’Escola d’Arts i Oficis, Mercè Segura.
Què es pot veure en aquests dos primers quadres?
El de la pregària és la presentació de la figura de Crist que reflexiona. D’alguna manera, capta la seva versió més humana abans que li passi tot. El de la Verge Maria, l’altre personatge intens i important, en el seu moment de soledat. Recollint les dues vessants: la més humana (pensaments, sentiments) i la divina (coneix perfectament tot el que succeirà i com s’ha de portar, humanament, tot plegat).
Un dels altres que ja he fet, “El bes de Judes”, canvia totalment perquè apareix més gent. El personatge de Judes comparteix el pla mitjà, ara bé, al fons hi ha molt moviment, amb molta violència i dolor.
Com es va sentir quan li van dir que havia guanyat?
Una gran alegria i molta emoció. Estava molt implicada. Fins i tot vaig arribar a pensar que si no guanyava, acabaria fent igualment el projecte. Realment, és una història que no la pots deixar de fer. És una passió i s’ha d’agafar amb molta passió, també.
I el títol del projecte?
He respectat el que surten a les bases “Els Misteris de La Passió”. Ara bé, potser a la cartel·la que acompanyarà cada quadre posaré algun subtítol que descrigui millor com he adaptat cada quadre.
La proposta promet no deixar indiferent al públic. I des de l’organització recomanen no quedar-se amb una mirada superficial. Per això s’estudia la possibilitat de fer visites guiades amb l’artista. D’altra banda, també s’està treballant poder-la exposar a d’altres municipis.
Si tot va bé, la mostra a Olesa és previst que s’inauguri el 7 d’abril de 2019, una setmana abans de la presentació de les activitats de Setmana Santa. D’aquesta manera, tal com ressalta la presidenta del Col·lectiu Misteris d’Olesa, Sara Valls, “se separen els dos actes perquè cadascun tingui la seva pròpia essència i moment”.
El Col·lectiu dels Misteris d’Olesa celebrarà, el proper 2019, el seu 25è aniversari i ho ha volgut fer d’una manera ben especial. Amb la complicitat i impuls de l’Escola Municipal d’Arts i Oficis, va proposar el repte de crear una col·lecció pictòrica al voltant de les onze imatges que conformen els Misteris d’Olesa, i que s’exposen cada any, Dijous i Divendres Sant, en diferents cases i locals del municipi. Amb l’objectiu de renovar, a través de la pintura, aquesta imatgeria, va organitzar un concurs de projectes per escollir una proposta plàstica que sintetitzés tot allò que simbolitzen els Misteris, el que evoquen i, sobretot, el sentiment que provoquen en qui els contempla.
S’hi han presentat un total de quatre artistes i un jurat professional (format per Pep Montoya, Montse Farré i Carme Margarit) ha escollit la proposta de la Cèlia Sánchez Gómez com a la guanyadora del Concurs. La col·lecció, que quedarà en propietat del Col·lectiu dels Misteris d’Olesa, es podrà visitar a la Sala d’Exposicions de la Casa de Cultura d’Olesa durant el mes d’abril de 2019.
Redactora: Olga Solà
El passat 10 d’octubre es va formalitzar la signatura dels acords. A la fotografia: Sara Valls, presidenta del Col·lectiu Misteris d’Olesa; Cèlia Sánchez Gómez, guanyadora del concurs; Joaquima Puig i Sadurní Paltor, membres del Col·lectiu; i Mercè Segura, directora de l’Escola Municipal d’Arts i Oficis d’Olesa.